tirsdag 14. desember 2010

Portrett i paspatour 13.10. og 10.11.2010



Vi har jobbet med kullstifttegninger, lært teknikken om hvordan man arbeider med å hente frem lyset i bildene. Først finner man et ark man vil jobbe på og soter dette ned med kullstift, det er viktig å lage en ramme med maskeringstape for å få de rette kantene på arket. Jeg begynte først med hard kullstift men denne lagde striper i porene på arket og dette ble ikke så fint og jevnt. Jeg byttet derfor over til bløtere kullstift og dette fungerte mye bedre. Fortsatte så og sote ned arket. Etter hele arket var godt dekket, brukte jeg knettgummi- trykket denne på arket og "visket" frem lyset i tegningen. Jeg jobbet veldig lenge og det er vanskelig å tro samt se med det blotte øyet at det går ann å få frem et bilde. Jeg prøvde meg på flere tegninger, og tidligere i bloggen finner du alle bildene.

Idag (10.11.) har vi lært å lage paspatourer. Etter nøye innføring og inndeling i grupper jobbet vi jevnt og trutt med arbeidstegning og skjæring av selve partpatouret. Man måtte være veldig nøye når man skar i pappen med tapetkniven som både var skarp og skummel for noen. Desverre var det lett å bomme på målene, og noen erfarte dette!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar