søndag 21. november 2010

Dagbok med tusjtegninger 08.09.2010











Dagens oppgave var å lage 5-7 tegneøvelser, material og verktøy var sort tusj og papir. Dette skulle vi gjøre for å løse opp streken og bli vant til å tegne ut i fra bilder i hodet. Vi øvde på teknikken gjennom forestilllingsevne og/eller observasjonsevne, og brukte ulike størrelser på tegningene.

Jeg valgte litt forskjellige motiv bla.; en benk i høstløvet i hagen, en plante inneklemt mellom 3 steiner på bakken, en barnekopp med rykende varm kakao, fotballmålet og fotballen på plenen, paraplyen i regneværet, 2 potter med blomster på kjøkkenet og et brennende kubbelys på fat på kjøkkenbordet.

Jeg synes først det var vanskelig å finne gode motiver som jeg klarte å tegne sånn noelunde. Prøvde meg frem med mange forskjellige motiv først, men det ble bare en stor haug med krøllede papirark som aldri sluttet å vokse. Før jeg til slutt endte opp med tegningene over.

Den andre oppgaven denne uken var å studere hodet, bruke et speil og tegne det man så. Jeg tegnet 3 stk. blindkonturer; 1 stk. ark A4 med blyant, og 2 stk. ark str. A5 med sort tusj først. Deretter tegnet jeg 3 stk. modifiserte konturer; 1 stk. ark A4 med blyant, og 2 stk.ark str. A5 med sort tusj.

Jeg synes faktisk at blindkonturene var finest, de hadde et lett og humoristisk preg over seg. Den modifiserte konturen var dog noe stivere og litt lite sjel i. Strekene i blyanten og tusjen var finere og ledigere i blindkonturene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar