lørdag 14. mai 2011

DEL 2. VESKE MED EGENDESIGNET LOGO

Veske med egendesignet logo

Oppgave A.

Logo

Da vi fikk i oppgave å lage oss en logo, hvor man skulle trekke paralleller til bærekraftig uvikling, må jeg innrømme at hodet mitt til og begynne med var helt tomt. Jeg visste jo at ideen bak den bærekraftige utviklingen skulle inneholde et naturelement som sto for det bærekraftige, og et menneskeelement som sto for utvikling, og at det i design handler om å skape gode og brukervennlig produkter som skader livsvilkårene i verden i minst mulig, i løpet av prosessen, i bruk eller ved avhending.

Jeg grublet lenge og vel, og tegnet flere typer før jeg endelig bestemte meg. Det måtte bli en lett logo med en enkel renhet i seg, noe som nok gjenspeiler litt av min personlighet.

(”Cradle to cradle”, og prinsippene om universell utforming/Design for alle,
http://img 8. custompublish.com/getfile.php/998853.1488.ceuteaxsbd/2009+-+WUD+-+Utlysning.pdf.?return=www.dataforeningen.no)

I logoen min valgte jeg å bruke initialene; nbs – Nina Bråthen Sauro og male på tre rød blomster med grønne stilker. Blomstene symboliserer glede og spirende liv, og viser naturen fra sin vakreste side. Sirkelen representerer en syklus, eller et lukket kretsløp som er selvforsynt og har evnen til selvopprettholdelse. Selve vesken er sydd i ubleket bomullslerret som inneholder 100 % bomull, og er et bevisst valg av stoff, i forhold til tanke på miljøet.

(www.astronomer.com/symboler.htm.)

Slik ble skissen av logoen:



Slik lager du logoen:

1. Klipp ut en lapp på 20 x 20 cm.
2. Tegn/trykk eller mal logoen din på med tekstilpenn/teksilmaling, bruk minst 2
forskjellige farger.
3. La logoen tørke før du stryker den.
4. Klipp så logoen ut etter ønsket størrelse.

Og slik ble det logoen på stoff:



Verktøy og maling

Jeg brukte sort tekstilpenn på initialene mine; nbs og tekstilmaling i grønne nyanser på stilkene og røde nyanser på selve blomsten. Her brukte jeg tynn pensel under påføringen. I tillegg broderte jeg en ramme i sirkel med attersting.

Oppgave B.

Veske

Alle hadde fått beskjed om å ta med seg et bærenett/veske i tøy til undervisningen, og bordene bugnet av ulike vesker i forskjellige farger denne dagen. Det tok ikke lang tid før vi hadde bestemt for to modeller; en veskemodell og en bærenettmodell. Vi har mange bærenettmodeller i tøy hjemme hos oss, så jeg fikk lyst til å lage noe annet - derfor valgte jeg veskemodellen som kunne henges over skulderen. Neste gang vi møttes hadde Ellen –faglæreren våres, laget mønsteret til begge veskene ferdig, og så var det bare å sette i gang.

Slik lager du vesken:

1. Fest mønsteret med knappenåler til det dobbelt lagte stoffet
2. Klipp etter mønsteret.
3. Sy med zikk-zakksøm i ytterkant rundt hele stoffet, samt bunnen.
4. Fest knappenåler på vrangen, rundt bunnen i veska og i stoffet som skal
festes til bunnen.
5. Sy med rett søm på vrangen rundt bunnen.
6. Vreng vesken tilbake.
7. Brett inn en dobbel brettekant (ca. 3-4 mm.), rundt veskekanten og
bærestykke, og fest med knappenåler.
8. Så syr du en lett tråkletråd rundt og fjerner knappenålene.
9. Sy så en rett søm på den brettede kanten.
10.Vesken er ferdig.

Her ser du litt av prosessen:



Her har vi lagt mønsteret på og festet med knappenåler.



Og her syr vi vesken sammen.


Vask så vesken på 30 gr. finvask,
(Den krymper ca. 13%, så den blir litt mindre enn utgangspunktet!) og stryk den hvis du vil ha en glattere finish, før du fester den ønskede logoen på. Sy så rundt logoen med zikk-zakksøm, og fest den godt. Stryk gjerne vesken og logoen en gang til hvis du ønsker det.

Vips! Så er du en lykkelig eier av en ny skulderveske i tekstil.



Refleksjon

Jeg tenker at det å sy en slik type veske godt kan gjøres både i barne- og ungdomskolen, selv om det i Kunnskapsløftet 06 (K06), først og fremst er et kompetansemål som skal være nådd etter 10. trinn. Målet for faget her er at elevene skal stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser og arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer samt dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner.

På tross av dette mener jeg at veskeoppgaven fint kan lages etter 7. trinn, for elever fra 5. til 7. trinn også. Elevene her skal bla. kunne lage enkle bruksformer i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenheng mellom idé, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon. De skal benytte ulike teknikker til overflatebehandling av egne arbeider, samt bruke symaskin og enkelt elektrisk håndverktøy i en formgivingsprosess. Ved veiledning fra læreren kan elevene på dette trinnet fint lage en skisse til en logo, tegne ut mønsteret og sy denne på vesken.

Som faglærer i faget ville jeg på forhånd valgt ut et stoff som både er miljøvennlig og lett å jobbe med for elevene. Jeg ville brukt en enkel veskemodell/bærenett som utgangspunkt, og brukt stasjonsarbeid som metode i klasserommet. Så ville jeg delt klassen inn i 3 grupper, den ene gruppen jobber med å klippe mønster, feste knappe nåler og tråkle rundt vesken, mens den andre gruppen tegner, risser, maler og klipper til logoen. Den tredje gruppen syr først selve vesken sammen, deretter syr de på logoen. Etter at elevene har blitt fordelt på gruppene/stasjonene ville jeg gått grundig gjennom hva som skulle gjøres på hver stasjon, i tillegg til å gi opplæring i bruk av symaskinen, før elevene begynner å jobbe med veskeprosjektet sitt.

Når man jobber sammen slik som dette i grupper kan dette fremme motivasjon og skaperglede, ideene kommer lettere frem når man diskuterer og jobber sammen, man blir mer kreativ i sammen med andre. I tillegg er det sosialt og man hjelper hverandre gjennom skaperprosessen.

Følg linken og se hvordan de har gjort det på Innsmøla skole i Smøla kommune;

smola.pedit.no/web/PageND.aspx?id=102516 –

Kunnskapsløftet 06, kunst og håndverksfag etter 7.trinn og etter 10. trinn, http://udir.no/grep/Lareplan).

Kilder:
- ”Cradle to cradle”, og prinsippene om universell utforming/Design for alle.
http://img 8. custompublish.com/getfile.php/998853.1488.ceuteaxsbd/2009+-+WUD+- +Utlysning.pdf.?return=www.dataforeningen.no
- www.astronomer.com/symboler.htm
- Kunnskapsløftet 06, kunst og håndverksfag etter 7.trinn og etter 10. trinn,
http://udir.no/grep/Lareplan
- smola.pedit.no/web/PageND.aspx?id=102516 –

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar